zaterdag 24 oktober 2009

Mister Tjakkaa over homo's

Emile Ratelband heeft in Pauw & Witteman nog maar eens de knuppen in het hoenderhok gegooid: "Homo's hebben een afwijking" en "ze zijn abnormaal" en "als ze worden gepest dan moeten ze een weerbaarheidscursus bij mij volgen".

"Boe!" riep iemand uit het publiek en het Amsterdamse gemeenteraadslid Michiel Mulder heeft aangifte gedaan. Maar Ratelband deert het niet want zelfs tegen zijn homovrienden zegt hij dat ze abnormaal zijn. FRAGMENT

"Ze integreren niet en zorgen niet voor nageslacht, dat voor ons moet zorgen. Dat is abnormaal" zei mister Tjakkaa. Onbegrijpelijk dat hij dat ook echt meent. Bizar. In welk jaar leeft deze door zijn vrouwen verlaten meneer Ratelboer?

1 opmerking:

Anoniem zei

Misschien is het goed dat Michiel Mulder aangifte doet. Voor mij gaat het om iets anders. De redenatie van Ratelband is nl. op alle mogelijke minderheden toe te passen. Als dat niet wordt ontmaskert dan kan hij er mee doorgaan en zal zijn gedachtegang ongetwijfeld hier of daar dankbaar worden opgepikt.
Hij zegt in feite, ik bepaal wat deel uit maakt van de samenleving. En alles wat buiten die definitie van mij valt is een afwijking. Hij zegt bijvoorbeeld: 'homoseksualiteit is een afwijking omdat ik het niet normaal vind.'
Ik denk dat het argumenteren met hem over de betekenis van die uitspraak voor het fatsoen, de antidiscriminatie wetgeving, de emancipatie van de seksualiteit, etc. tot niets leidt.
Ik denk dat bij iedere gelegenheid zijn redenering moet worden ontmaskerd als 'geen redenering'. Het zou hetzelfde zijn als je zegt: ik vind dat een huis een puntdak moet hebben, anders is het geen 'echt' huis. Vervolgens zeg je tegen een bewoner van een huis met een plat dak, 'je kunt je natuurlijk niet gaan gedragen als een bewoner van een huis.'
Dit standpunt is nou juist zo belachelijk wanneer je dat meent toe te moeten passen op de samenleving. Waarin het letterlijk gaat om 'samen leven'.
Er kan alleen maar sprake zijn van samen, als er losse elementen zijn. En die losse elementen zijn in dit verband, individuen die op alle mogelijke manieren tot groepen behoren.
Er zijn bijvoorbeeld busreizigers, liefhebbers van tulpen, sporters, pvda-stemmers, homoseksuelen. Maar de grap van een samenleving is dat er nou juist busreizigers zijn die van rode tulpen houden sportief zijn, op de pvda stemmen en homoseksueel zijn. En die zitten samen met 'anderen' in de bus.

Phons Leussink.